Jaaroverzicht 2016: Ontwikkeling door verbondenheid

Verbondenheid en ontwikkeling, dat zijn de woorden die dit jaar GESP kenmerken. Het jaar stond in het teken van jarenlange vriendschap, ontwikkeling en stedenband tussen Gennep en san Pedro de Lóvago. Al meer dan 20 jaar kent Gennep en San Pedro de Lóvago een actieve stedenband en begin 2016 werd op speciale wijze deze verbondenheid geëvalueerd. En in het najaar volgde de fototentoonstelling 'San Pedro en Gennep: ontwikkeling door verbondenheid'. Kortom het was een bijzonder jaar.

In het zojuist verschenen jaarverslag staan echter nog meer belangwekkende gebeurtenissen:

- Tijdens het werkbezoek in februari werd de samenwerking geëvalueerd en werden met verschillende organisaties plannen gemaakt. Ook kreeg de stedenband tussen de beide gemeentes Gennep en San Pedro de Lóvago in samenwerking met CDM, Asociación Quitulia en Stichting GESP een nieuwe impuls.

- Ook vond een heel bijzondere ontmoeting tijdens dit werkbezoek plaats.

- In augustus werd de meerjarige veeteeltopleiding voor veterinaire (be)handelingen afgesloten met een feestelijke diploma-uitreiking in San Pedro de Lóvago. Vertegenwoordigers van GESP waren erbij.

- De toezegging van een aantal fondsen maakte de start van 4 zwaartekrachtgedreven drinkwaterleidingen mogelijk.

- Het programma 'alle kinderen naar school' werd voor een derde keer gefinancierd door de Vastenactie Venlo. Dit keer op drie scholen in San Bartolo, El Juste en La Palma. Dit programma werd afgesloten met een educatief festival in oktober. De kinderen, hun ouders en leerkrachten hebben genoten van dit evenement.

- Op de school "Hermanos de Gennep" in El Empalme werd een nieuwe waterput geslagen en werd door de gemeente een nieuw leslokaal gebouwd. Ook werden er leermaterialen gekocht met een bijdrage van de opbrengst van de vastendoosjes door kinderen van de BS De Vonder.

- De overkapping voor het rehabilitatiecentrum Johana Miranda kon worden gebouwd.

- De fototentoonstelling, de lezingen en andere publieksactiviteiten in november en december in de benedenverdieping van de Bibliotheek in Gennep werden door het publiek goed ontvangen. De reacties waren positief.

- Met het verhaal "Schetsen op oud papier" werd GESP tweede bij de verhalenwedstrijd van Partin.

- Eindigde GESP in de top 25 van de WeCycle-inleveractie van e-waste (op de milieustraat) en ontvingen daarom 1.000 euro.

- En werden de nieuwe beleidslijnen uitgewerkt.

Johana

Op deze site vindt u de uitgebreide versie van het jaarverslag. U kunt dit jaarverslag ook ontvangen met foto's. Stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Foto: Een aantal jongeren die dagelijkse het rehabilitatie- en dagbestedingscentrum Johana Miranda bezoeken. Het publiek (een delegatie uit Gennep) wordt toegesproken.

GESP: Doe mee!

De Stichting GESP werkt samen met inwoners, organisaties en bedrijven uit Gennep en verbindt deze met organisaties en projecten in San Pedro de Lóvago (Nicaragua). Bekijk de projecten die dit jaar gestart zijn. Wilt u bijdragen aan een betere situatie in onze partnergemeente San Pedro de Lovago? Overweeg dan om medewerker of vriend van GESP te worden. Ook kunt u rechtstreeks doneren.

GESPVogel

Uw bijdrage kunt u overmaken op rekening NL87 RABO 0140 6352 97 t.n.v. Stichting GESP of mail ons. GESP is een ANBI geregistreerde organisatie (RSIN: 804327506). Daarom zijn uw giften aan ons, voor u fiscaal aftrekbaar. Meer informatie over GESP, vriend worden of doneren, klik hier. Meer informatie in onze folder.

Er zijn ook ander manieren om GESP te steunen. Door online aankopen te doen.

Bijvoorbeeld door het kopen van een boek, kunt u GESP steunen. Dat kan via YouBeDo. Bij de aankoop van een boek, kunt u 10% van het aankoopbedrag schenken aan GESP. Samen lezen voor ontwikkeling!

Maar ook bij (bijna) alle andere aankopen kunt u ons steunen. Via Goede Doel Shop kan men namelijk gratis doneren door te shoppen bij alle aangesloten webshops. U hoeft hiervoor alleen maar door te klikken naar de shop (zoals Bol.com & Zalando) en een aankoop te doen. Dit kost u geen cent extra!

Logo Goedshop

Ontwikkeling door verbondenheid. Doe mee!

GESP Tweets

Beleef Nicaragua!

Je kunt nu Nicaragua beleven in Nederland. In Steyl - bij Venlo - om precies te zijn. Daar is een compleet dorp nagebouwd in Nicaraguaanse sfeer.

In een Fokker 50 vlieg je naar San Pedro, waar je het gemeentehuis, de bank, de kerk, een fabriek, een woonhuis, een echte winkel en een cacaoplantage kunt bezoeken. In de theaterruimte, genaamd La Cantina, kun je dan heerlijk nagenieten van deze 'buitenlandse' belevenis.

In 2015 verkoos ANWB 't Wereldpaviljoen tot de top drie van het meest maatschappelijke uitjes van ons land.

Het Wereldpaviljoen is open voor het publiek op woensdag van 14.00 tot 17.00 uur én op zondag van 12.00 tot 17.00 uur.

Wereldpaviljoen
Sint Michaëlstraat 6a
5935 BL Steyl
reservering.wp@gmail.com

Werelddoelen

In 2015 zijn 17 duurzame werelddoelen door 193 VN-landen aangenomen. Deze Sustainable Global Goals (SDG) zijn een vervolg op de zogenaamde millenniumdoelen.

Het doel is een einde aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering maken. Wereldwijd. Deze afspraken lopen tot 2030.

Werelddoelen

Voor GESP zijn deze werelddoelen leidraad in haar beleid. Zie ook beleidsplan.